De trein is altijd een beetje reizen

Besturen is durven bijsturen. De stad, NMBS en De Lijn hebben beslist de bouw van een volledig nieuw station niet te gunnen. De offertes lagen na onderhandelingen nog ruim 40 % boven de geraamde kost. Daarmee komt ook een einde aan de discussie over de erfgoedwaarde van het bestaande station.


We zien dit niet als een stap terug, maar als een wissel op de toekomst. (*)

Deze beslissing dwingt ons tot nieuwe inzichten en biedt kansen:


  • Het bestaande stationsgebouw behouden en valoriseren als getuigenis van de naoorlogse wederopbouwarchitectuur.


  • Een moderne intermodale hub met focus op comfort, toegankelijkheid en vlotte overstappen.


  • Een financieel haalbaar project.


  • Het stationsplein opnieuw ontwerpen, zodat erfgoed, functionaliteit en publieke ruimte elkaar versterken.


  • In afwachting de fietsenstalling verplaatsen en het plein openstellen als ontmoetingsplek en uitnodigende toegang tot de stad.


Ja, het vraagt politieke moed om een nieuw spoor te volgen. Maar we zoeken niet het compromis. We willen een sterk ontwerp, architecturaal ‘eerste klasse’, haalbaar en betaalbaar. Met een open geest gaan we opnieuw aan de tekentafel en maken we plannen waar iedereen beter van wordt.


Stadsplanning is overtuiging én gedragenheid.

Het is een reis met een duidelijke bestemming: een steeds beter Kortrijk.


Ook de trein blijft altijd een beetje reizen.


(* 😉Philippe Monserez )

Impressie toekomstbeeld Steven Vandenborre